[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Bu durma hatası genellikle bir donanım veya yazılım uyumsuzluğu sorununu gösterir. Bu mesaj özellikle çekirdek kipi bir proses veya sürücü fazla yüksek olan bir kesme talebi seviyesindeki (interrupt request level �IRQ) yada erişim izni olmayan bir bellek konumuna erişmeye çalıştığında ortaya çıkar.
Kısa bir süre önce yenibir sürücü yüklendiyse onu önceki bir sürümüne geri sarmak için device menager kullanabilirsiniz.
1 device menager içinde probleme neden olduğunu düşündüğünüz cihazı sağ toklayarak properties komutunu verin.
2 driver sekmesine geçerek roolback driver düğmesini tıklayın.
Sürücünün eski bir sürümü mevcutsa Windows onu bu sürüme geri sarar. Eski bir sürüm mevcut değilse cihaz üreticisinden yeni bir sürücü edinerek sorunlu cihazın sürücüsü olarak bunu kullanmanız gerekir.
Bu hata işletim sistemi çekirdeğinin geçersiz veya bilinmeyen bir işlemci talimatı algıladığını gösterir. Bu problem için en yaygın gerekçeler şunlardır:
- Firmware uyumsuzlukları
- Bozuk bir cihaz veya servis
- Uygulama bellek sızması
- Yetersiz disk alanı
- Üçüncü parti bir uzaktan denetim programı.
Bu problem sürekli ise, kontrol edilecek şey arızalı veya yanlış çalışan donanım olmalıdır. Bu hataya neden olan en yaygın donanım sorunları aşağıdadır.
- Yanlış çalışan bir ide denetleyicisi
- Bozuk bir ide kablosu
- Yanlış çalışan bir scsı denetleyicisi
- Bozuk bir scsı kablosu
Bozulma gerekçesi olarak yazılımıda hemen elemeyin. Sisteme kısa bir süre önce bir yazılım kurulduysa bakmanız gereken ilk yer budur.
- Disk birleştiricileri
- [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] tarayıcıları
- Yedekleme hizmet programları
Bu hata genellikle bir sistem donanımı arızasını gösterir. Bu hataya neden olabilecek cihazlar aşağıda belirtilmiştir.
- [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
- Kart üzerindeki bellek (L2 tampon bellek)
- Video ram
- Anakart
- Uyumsuz donanım
- Sabit disk
Bu hata sistemin sayfa tablosu başlıklarının (page table entries-PTEs) tükendiğini gösterir.
Buna aşağıdaki problemlerden biri neden olabilir.
- Bozuk bir cihaz sürücüsü belleği yanlış yönetiyordur.
- Sistem yoğun biçimde I/O transferi yapıyordur.
- Bir uygulama uygunsuz biçimde büyük miktarda çekirdek belleği ayırıyordur.
Bu hata, talep edilen veriler bellekte bulunmadığında ortaya çıkar. Bu sayfa hatasına sistem belleği hataları neden olur ve bir sabit disk arızasıyla doğrudan ilişkili değildir. Kısa bir süre önce sisteme ram eklendiyse problemin gerekçesi budur. Bu hataya neden olabilecek diğer arızalar şunlar olabilir.
- Ana bellek
- L2 tampon bellek
- Video ram
Bu hataya neden olabilecek tamel gerekçeler şunlardır.
- Disk bozulması-chkdsk komutu ile düzeltmeye çalışın.
- Disk donanım arızası-0×00000024 hatasına dair ayrımda belirtilen tüm disk donanımlarını kontrol edin
- Sabit diskte bozuk sektörler.
- Virüs enfeksiyonu.
- Gevşek veya yerinden çıkmış güç veya veri kabloları.
Bu hata donanım soyutlama katmanı ile bilgisayarın çekirdek tipi uyuşmadığında ortaya çıkar. Bunada genellikle farklı bir donanıma sahip bir sistemden alınan
System State yedeğinin geri yüklenmesi neden olur.
Bu hata kodu sanal bellekte çekirdek verileri sayfasının bulunmadığını gösterir.
Bu hatanın temel gerekçeleri şunlardır:
- Diskteki bozuk sektörler
- Bellek donanımı (ram,L2 tampon bellek,video ram)
- Disk kabloları
- Scsı sonlanması
- Disk denetleyicisi
- Virüs enfeksiyonu
Bu hataya genellikle sistem kartı veya ram belleği gibi ilgili donanımlarda bir arıza çıkması neden olur.
Bu hatanın nedenleri:
- Anakart arızaları bellek bozulması veya yazılım problemleri
- Arızalı işlemci
Bu problem tutarsız veya beklenmeyen (
açık olması beklenirken kapalı olması gibi) bir güç durumunda olan bir cihaz sürücüsünden kaynaklanabilir. Bu problemler aşağıdaki güç durumu geçişlerinde yaşanabilir.
- Bekleme kipine geçer veya bu kipten çıkarken
- Kış uykusu kipine geçer veya bu kipten çıkarken
- Sistem kapatılırken
Bu hata Windows sertifikalı olmayan çok sayıda kablosuz NIC sürücüsünde görülmüştür. Bu problemi gidermek için, işletim sisteminiz için en güncel sürücüyü temin etmek amacıyla cihaz üreticisine başvurun. Başka bir alternatifte sürücünün Microsoft tarafından sayısal olarak imzalanıp imzalanmadığını kontrol etmektir. İmzalanmamış bir sürücünün yüklenmesi, bu sürücünün Microsoft tarafından işletim sistemiyle uyumlu olmadığını gösterir Sürücü kısa bir süre önce güncellendiyse device menager kullanarak sürücüyü eski sürümüne geri sarabilirsiniz.
Bu hata mesajı karşılaşılan problemi açık bir biçimde ifade eder. Salt okunur olan belleğe yazma girişiminde bulunulmuştur. Bu hataya aşağıdaki bileşenlerdeki arızalar neden olabilir.
- Bir donanım cihazı
- Bir donanım cihazı sürücüsü
- Cihaz firmware.
Diğer hata kodları
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]DUR HATASI İÇİN ÇÖZÜM ARAMA YOLLARIGenel Durma Hataları
Durma hatası ekranında da gösterilen aşağıdaki adımlar hatanın nedenini belirlemenize ve sorunu düzeltmenize yardımcı olur.
Genel Durma Hatalarında Sorun Giderme
1. Bilgisayarınız yeniden başlatın.
2. Yeni donanım veya yazılımın düzgün bir şekilde kurulmuş olduğundan emin olun. Her seferinde yeni donanım aygıtlarından birini çıkararak hatanın giderilip giderilmediğini kontrol edin. Hata giderilmiş ise 3. adıma geçin.
Bu test sırasında hatalı olduğunu anladığınız donanımı değiştirin. Ayrıca, bilgisayar üreticileri tarafından verilen donanım tanılama yazılımını çalıştırmayı deneyin.
Eğer bu, yeni yüklenmiş bir donanım veya yazılım ise, üretici firma ile irtibat kurarak, Windows XP Professional için ihtiyacınız olabilecek herhangi bir güncelleştirme veya sürücünün olup olmadığını öğrenin.
3. Başlat’ı tıklayın ve sonra Yardım ve Destek’i tıklayın. Destek alın veya Windows XP haber gruplarından bilgi bulun’u tıklayın (“Yardım isteyin” seçeneğinin altında) ve sonra sol sütunda bulunan Microsoft’tan yardım alın seçeneğini tıklayın.
4. Başlat’ı, Yardım ve Destek’i ve sonra Sorun Gidericilerin bir listesini görmek için Sorun çözme (“Bir Yardım konusu seçin”in altında) seçeneğini tıklayın.
5. Microsoft Donanım Uyumluluğu Listesi’ni (HCL) kontrol ederek tüm donanım ve sürücülerinizin Windows XP Professional ile uyumlu olduğundan emin olun.
HCL’nin en güncel sürümünü görmek için Microsoft Web sitesi’ni ziyaret edin.
6. Yeni yüklenmiş tüm donanımı (RAM, bağdaştırıcılar, sabit diskler, modemler v.b.), sürücüleri ve yazılımı devre dışı bırakın veya kaldırın.
o Eğer Windows XP Professional’i başlatabiliyorsanız, Olay Görüntüleyicisi’ndeki Sistem Günlüğü’nü kontrol ederek, soruna neden olan aygıt veya sürücüyü belirlemenize yardımcı olabilecek diğer hata mesajlarına bakın. Sistem Günlüğü’nü görmek için Başlat’ı ve sonra Denetim Masası’nı tıklayın. Performans ve Bakım’ı tıklayın ve sonra Yönetimsel Araçlar’ı tıklayın. Olay Görüntüleyicisi’ni çift tıklatarak açın ve Sistem Günlüğü’nü açarak mesajları kontrol edin
o Windows XP Professional’i başlatamıyorsanız, bilgisayarınızı güvenli modda başlatmayı deneyin ve sonra yeni eklenmiş olan programları ve sürücüleri kaldırın veya devre dışı bırakın. Bilgisayarınızı güvenli modda başlatmak için, bilgisayarınızı yeniden başlatın; sonra, mevcut işletim sistemlerini içeren liste karşınıza geldiğinde F8 tuşuna basın. Gelişmiş Seçenekler ekranında, Güvenli Mod’u seçin ve ENTER’a basın.
Daha fazla bilgi için Yardım ve Destek Merkezine girerek Ara kutusuna “Güvenli Mod Seçenekleri” yazın.
7. Internet erişiminiz varsa, Microsoft Support sitesi’ni ziyaret edin.
Microsoft Knowledge Base’de “Windows XP Professional” ve aldığınız durma hatası ile ilişkilendirilmiş numarayı arayın. Örneğin mesaj “Dur: 0x0000000A” şeklindeyse “0x0000000A” araması yapın.
8. Antivirüs yazılımınızın güncel bir sürümünü kullanarak bilgisayarınızda virüs taraması yapın. Bir virüs bulmanız durumunda, bu virüsü bilgisayarınızdan silmek için gerekli adımları uygulayın. Bu adımlar için antivirüs yazılımınızın talimatlarına bakın.
9. Donanım aygıtlarınızın sürücülerinin ve sistem BIOS’unuzun en güncel sürümler olduğunu onaylayın. Donanım üreticileriniz en güncel sürümü bulmanızda veya bu sürümü elde etmenizde size yardımcı olabilirler.
10. Caching veya shadowing gibi BIOS bellek seçeneklerini devre dışı bırakın. Yardıma gereksiniminiz olursa donanım üreticisi ile irtibat kurun.
11. Bilgisayar üreticiniz tarafından verilen, özellikle bellek denetimi amaçlı bir sistem tanılama yazılımı varsa çalıştırın.
12. Bilgisayarınızda en son çıkan Hizmet Paketi’nin yüklü olduğundan emin olun. Hizmet paketlerinin bir listesini ve bunları indirmek için gerekli talimatları görmek için, Windows Update Web sitesi’ne gidin.
13. Oturum açamıyorsanız bilgisayarınız yeniden başlatın. Kullanılabilir işletim sistemlerinin listesi karşınıza geldiğinde F8 tuşuna basın. Gelişmiş Seçenekler ekranında, En Yeni İyi Yapılandırma seçeneğini seçin ve ENTER’a basın.
Belirli Durma Hataları
Bazı durma hataları, hatanın nasıl giderilebileceğini belirlemenize yardımcı olacak “DATA_BUS_ERROR” gibi açıklayıcı mesajlar görüntüler. Bu bölümde belirli durma hatalarında, aldığınız mesajın türüne göre sorun giderme işleminin nasıl yapılacağı açıklanmaktadır.
ÖNEMLİ
Bu bölümde anlatılanlar sadece uzman kullanıcılar tarafından uygulanmalıdır,sadece bilgi olarak verilmiştir.
Tablo 1 Yazılım ve aygıt sürücüsü hataları
Hata Numarası Açıklayıcı Metin
0x0000001E KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
0X000000D1 DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
0x000000EA THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER
0×00000050 PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
0X0000000A IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
0x0000007B INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE
0x0000009F DRIVER_POWER_STATE_FAILURE
0XC000021A STATUS_SYSTEM_PROCESS_TERMINATED
0XC0000221 STATUS_IMAGE_CHECKSUM_MISMATCH
Not: 0x0000001E, 0x0000000A ve 0x0000007B numaralı durma hataları genel donanım hatalarından da kaynaklanabilir. Burada gösterilen adımlar bu hataları gidermezse, Donanım Arızalarından Kaynaklanan Hatalar konusunda anlatılan adımlara bakın.
Genel Durma Hataları bölümündeki adımları uygulayın. Durma hatası devam ediyorsa, aşağıdaki adımları deneyin.
Yazılım ve aygıt sürücüsünden kaynaklanan durma hatalarını gidermek
1. Durma mesajında belirtilen sürücünün Windows Donanım Quality Labs (WHQL) tarafından imzalanmış ve onaylanmış olup olmadığını kontrol edin. İmzalanmamış sürücüleri kontrol etmek için Sigveriv.exe uygulamasını çalıştırın.
2. Durma mesajında belirtilen sürücüyü yükleme ortamınızdaki daha iyi bir kopyasıyla veya üreticiden edineceğiniz güncelleştirilmiş bir sürümü ile değiştirmeyi deneyin.
3. Durma mesajında belirtilen sürücüyü veya yeni yüklenen sürücüleri devre dışı bırakın.
4. Windows XP Professional ile birlikte verilmeyen bir video sürücünüz varsa, onun yerine standart VGA sürücüsünü veya Windows XP ile birlikte verilen uyumlu bir sürücüyü kullanmayı deneyin.
5. Antivirüs, disk birleştirme, uzaktan kumanda, güvenlik duvarı veya yedekleme programları gibi filtre sürücüleri kullanan yazılımları kaldırın.
6. Kurtarma Konsolunu çalıştırın ve sistemin algıladığı hataları onarmasına izin verin.
Kurtarma Konsolu ile ilgili daha fazla bilgi için Bilgilerinizi Yedekleme ve Kurtarma konusuna bakın veya Yardım ve Destek Merkezini kullanın.
7. Eğer hata, bilgisayarınıza RAM ekledikten hemen sonra oluştuysa, sayfalama dosyası hasar görmüş veya yeni RAM bozuk ya da uyumsuz olabilir. Bu durumda, Pagefile.sys dosyasını silin ve sistemin RAM yapılandırmasını eski haline getirin.
Dosya sistemi hataları
Hata Numarası
Açıklayıcı Metin
0×00000023
FAT_FILE_SYSTEM
0×00000024
NTFS_FILE_SYSTEM
Genel Durma Hataları bölümündeki adımları uygulayın. Durma hatası devam ediyorsa, aşağıdaki adımları deneyin.
Dosya sistemi durma hatalarında sorun giderme
1. Küçük bilgisayar sistemi arabirimi (SCSI) bağdaştırıcısı kullanıyorsanız, donanım satıcınızdan en yeni Windows XP Professional sürücüsünü edinin, SCSI aygıt için eşleme görüşmesini devre dışı bırakın, SCSI zincirinin doğru bir şekilde sonlandırıldığından emin olun ve aygıtların SCSI ID’lerini kontrol edin. Bu adımları nasıl yapacağınızdan emin değilseniz aygıt için verilen talimatlara bakın.
2. Entegre aygıt elektronikleri (IDE) aygıtlar kullanıyorsanız, kart-üzerinde IDE bağlantı noktasını sadece Birincil olarak tanımlayın. IDE aygıtların Master/Slave/Only ayarlarını kontrol edin. Sabit disk hariç tüm IDE aygıtları kaldırın. Bu adımları nasıl yapacağınızdan emin değilseniz aygıt için verilen talimatlara bakın.
3. Antivirüs, disk birleştirme, uzaktan kumanda, güvenlik duvarı veya yedekleme programları gibi filtre sürücüleri kullanan yazılımları devre dışı bırakın veya kaldırın.
4. Dosya sisteminin bozulup bozulmadığını anlamak için Chkdsk /f komutunu çalıştırın. Windows XP Professional Chkdsk komutunu çalıştıramıyorsa, sürücüyü Windows XP Professional işletim sistemini kullanan başka bir bilgisayara bağlayın ve sürücü üzerinde Chkdsk komutunu o bilgisayardan çalıştırın.
Tablo 3 Donanım Arızaları ile ilgili hataları
Hata Numarası
Açıklayıcı Metin
0x0000001E
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
0x0000000A
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
0x0000007B
INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE
0x0000007F
UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP
0xC0000218
UNKNOWN_HARD_ERROR
Not: 0x0000001E, 0x0000000A ve 0x0000007B numaralı durma hataları yazılım ve aygıt sürücüsü hatalarından da kaynaklanabilir. Burada gösterilen adımlar bu hataları gidermezse, Yazılım ve Aygıt Sürücüsü Hataları konusunda anlatılan adımlara bakın.
Bu kitabın önceki bölümlerinde yer alan Genel Durma Hataları konusundaki adımları uygulayın. Durma hatası devam ediyorsa, aşağıdaki adımları deneyin.
Donanım arızaları ile ilgili durma hatalarında sorun giderme
1. Bilgisayarınızdaki aygıtların Windows Hardware Quality Labs (WHQL) tarafından imzalanmış ve onaylanmış sürücülere sahip olup olmadığını kontrol edin. İmzalanmamış sürücüleri kontrol etmek için Sigveriv.exe uygulamasını çalıştırın.
2. Üretici firmanın donanımınız için kullanabileceğiniz sürücü güncelleştirmeleri çıkarıp çıkarmadığını kontrol edin.
3. Antivirüs, disk birleştirme, uzaktan kumanda, güvenlik duvarı veya yedekleme programları gibi filtre sürücüleri kullanan yazılımları güncelleştirin.
4. Soruna neden olan öğeyi bulabilmek için önemli olmayan donanım ve yazılımları kaldırın.
5. Windows XP’yi yeni bir klasöre yükleyin. Soruna neden olan sürücüyü bulabilmek için sürücüleri sırayla ekleyin ve yeniden başlatın.
6. Kurtarma Konsolunu çalıştırın ve sistemin algıladığı hataları onarmasına izin verin.
Kurtarma Konsolu ile ilgili daha fazla bilgi için Bilgilerinizi Yedekleme ve Kurtarma konusuna bakın veya Yardım ve Destek Merkezini kullanın.
Hata Mesajı Almaya Devam Mı Ediyorsunuz?
Bazı ender durumlarda, Windows XP Professional’i kaldırıp işletim sisteminizi eski haline getirmeniz gerekebilir.
Windows XP’yi kaldırmak için
§ Başlat’ı, Denetim Masası’nı, Program Ekle Kaldır’ı tıklayın.
§ Windows XP Professional’i tıklayın ve Kaldır seçeneğini seçerek ekranınızda beliren talimatları uygulayın